mandag den 22. juni 2009

The Daily Avantguardian 24

Torsdag 2. april (falsk dato 22): Nils Jacob Rey Henningsens ultra-godmodige ungdomsroman

Nils Jacob Rey Henningsen: Frede går amok. 125 sider, 199 kr. Siesta (bogen har også sin egen hjemmeside), 2008

For mange kursister og lærere på Tag og skriv, Testrup Højskoles årlige litteratursommerkursus har Nils Jacob Rey Henningserns ungdomsroman Frede går amok længe været et legendarisk, hvis ikke decideret mytisk værk; flere år i træk har Rey Henningsen, til kursisternes faste oplæsningsaften, givet partier af værket til bedste, og det har hver gang været en ubetinget succes, ikke mindst pga. forfatterens smittende, ivrigt renhjertede engagement i sit lille it-nørd-univers.  Og selvfølgelig undgår en Terup-veteran som jeg ikke at blive den mindste smule skuffet, når han omsider sidder med det legendarisk mytiske værk i hænderne: Som udgangspunkt mangler ret meget både højskolens dunkelt belyste spisesal  og Rey Henningsens legemliggørelse af fiktionsens troskyldighed. Der forbliver stor forskel på at opleve it-nørden Frede og hans venner Benny og Åge og Ronnie og co. i et knaldhårdt folkekomedie-glimt mellem sukkende poesi og gammelkolg essaystik dér i spisesalen, og så i egen lænestol hænge på et helt, 125 sider langt, mere Tykke Niels- end Kim-agtigt plot om, hvordan Frede efter flere fiaskoer lokkes til at arbejde for den grumme rocekertype Olfert (og Gry lærer Olga (bogens navne er også fra ern anden tid) at brude (!) osv.). Men det går endda, og ligesom på Testrup fordi  Rey Henningsen er i drekte øjenhøjde med - og går 100 % ind for - bogens kiksede teenagere. Der umiddelbart synes lysår væk fra de yderst mundgrove hovedpersoner i en amerikansk flim-komedie som Superbad; den centrale celebrering af outsider-drenges ubrydelige venskab imidlertid er nøjagtig den samme rørende og uskyldige og rammende:

"Hej Benny", sagde Frede.
"Nå, så det er hotshotten, der ringer?" sagde Benny vrængende.
"Øh, hotshot? Det ved jeg nu ikke."
"Er du sikker på, at du har tid til at tale med mig" sagde Benny.
"Jeg ved godt, jeg har været lidt af en røv, jeg blev bare totalt grebet af det."
"Ha, det skal jeg lover for, sådan at gå under jorden i flere måneder. Hvad faen har du lavet i al den tid?"
"Jeg har siddet og arbejdet med det system til Steady Eddie," sagde Frede.
"Tak skal du have, det lyder sgu for kedeligt, det er godt, at det ikke er mig."
"Hvad har du bedrevet?"

Sådan nogle samtaler har Jens og jeg stadigvæk ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar